mandag 20. desember 2010

Meaningful safari står for døren

NB: Dette er skrevet før avreise, men pga en rekke "uheldige omstendigheter" så ble det ikke postet på bloggen før i august.

Meaningful Safari står for døren
Det er nesten ikke til å tro, men nå er det bare ca 30 timer til jeg og Kari Ann (m/ diverse famile) går om bord på flyet med kurs mot Kenya og "den ordentlige oppstarten" av prosjekt nyabondo. Der nede venter vår gode kollega (og ildsjel) Kirsten på oss, sammen med daglig leder i Deaf Aid Norge (også en fantastisk ildsjel), Marit Kolstadbråthen.
Og der nede - i Afrikas "villmark", venter en foreløpig tom skoletomt. En safaritur. Inntrykk og minner.
På safarien vil vi oppleve storslått natur! Fantastiske solnedganger. Like fantastiske soloppganger. Et digert og frodig land med ville dyr; tildels så store og mektige at de kommer til å skremme vannet av meg hvis vi kommer for nære. Vi gleder oss. Dette vil bli en tur av de sjeldne og minnene fra første gang i Afrika vil vare livet ut!
Men det viktigste med vår reise er de menneskene vi skal hjelpe og skolen vi skal bygge. Det er nemlig dette som er basisen for "Meaningful Safari".
Vi har samlet inn noen hundre kilo med klær, leker og sko som vi skal ta med nedover ? tusen tusen takk til alle dere som har bidratt:)
Jeg ser på kalenderen at det er snart 3 måneder siden vi lanserte prosjektet på jobb. Vi håper - som nevnt tidligere - at dere vil bli med å engasjere flere kolleger i prosjektet. Drømmen er at nyabondo-prosjektet skal bli en felles og meningsfull "bistandsaksjon" blant kollegene på Skattekvartalet. Noe vi kan samles om og som alle kan ha et forhold til. Og noe vi kan se tilbake på med stolthet når skolen står ferdig. Da kan vi vise bilder og si: DETTE HAR VI FÅTT TIL!!!
Det kan ikke understrekes nok hvor viktig det er at alle dere som har tro på prosjektet og vil at vi skal lykkes, må ut og snakke varmt om det og bidra til at flere kolleger vil være med. Jeg får innimellom spørsmål fra noen av typen: hvordan går det med prosjektet ditt? Har du klart å skaffe mye penger? Har du fått flere givere? Og til det, må jeg bare svare: jeg får ikke til dette på egen hånd. Det er riktignok min idè som er satt ut i live, men det er et FELLES prosjekt for alle de som har meldt seg på, og det er derfor min bønn til dere at hver og en av dere hjelper til med å dra prosjektet i havn - og sørger for at vi gjør det beste vi kan SAMMEN for å nå vårt mål om ha en flunkende ny døveskole ferdig innen sommeren 2012.

Vi i prosjektgruppen håper også å se alle medlemmene på vår første ?members only?-kveld i slutten av august / begynnelsen av september. Dato og program kommer vi tilbake til, men det blir mat og drikke, vi vil vise film/bilder fra turen vi nå skal på, vi får besøk av lederen for Deaf Aid Kenya, Jean-Claude (med et etternavn som jeg ikke kan verken uttale eller stave) og diverse overraskelser i form av underholdning og annet.
Jeg har for øvrig fått flotte klistrelapper med Nyabondo-logoen på (som er laget så de passer til den tingesten vi har rundt halsen med ID-kort på jobben). Tusen takk til Kjell Magne Lien som betalte den regningen for oss!
Jeg håper dere vil klistre denne lille runde "reklamelappen" på hver deres ?ID-kort-tingest? slik at alle kan se at dere er med å støtte dette flotte tiltaket. Så gjør nyabondo-logoen kjent og kjær - kom innom meg på plassen min (6B) og hent ditt klistremerke.
Litt praktisk informasjon til slutt: jeg har fått tilbakemelding fra noen om at de ikke fikk giroen for juni. For de av dere som registrerer at betaling ikke er trukket for juni, så setter vi umåtelig stor pris på om dere betaler dette beløpet samtidig med juli-giroen. Dere skal ha fått tilsendt en ny avtalegiro fra Deaf Aid - vi beklager merarbeidet dette har medført, men dere vil ikke bli trukket dobbelt på grunn av dette.
Nå skal jeg hjem og begynne å pakke - vi gleder oss til å dele opplevelsene og minnene med dere når vi kommer hjem.
Stor og takknemmelig hilsen fra prosjektleder, Maria